Sorin Ullea

1812-2012: 200 de ani de la anexarea Moldovei de Est de către ruşi

Graniţele Moldovei

                Închin  această  carte  Iaşului   meu natal şi  întregii  Moldove între  ale cărei graniţe fireşti am   trăit   până   spre   al   doilea   an   de   facultate,  în  1944,  când  ruşii  bolşevici  au  jefuit  din teritoriul  ei  mult  mai  mult  decât  jumătatea  jefuită  de  ruşii  ţarişti  în  1812.  E  adevărat  că  Moldova  e  cea  mai  întinsă  ţară  românească:  aproape  cât  Muntenia,  Oltenia  şi  Dobrogea  împreună,  dar e şi ţara clasică a culturii şi artei  româneşti,  drept  care  se  poate  scrie perfect o istorie a Moldovei, cu toate gloriile şi căderile  ei,  dar  nu  se  poate  scrie  o  istorie  a  României  fără Moldova.
Dar  pentru  că  ne  ocupăm  aici  de Moldova  de  peste  Prut,  menţionez  că  nu  vorbesc  din  auzite,  căci  prin  grija  părinţilor  mei,  am ajuns  să-mi  petrec  în  acel  pământ  pierdut  toate  verile  de  la doi  ani  până-n  studenţie.  (Vezi   Addenda:  Există  o  singură  Moldovă.)  Amintesc totodată  cititorului  că  din  acel  pământ  îşi  trag  obârşia  Mihail  Kogălniceanu  (de  pe  apa Cogâlnicului),  Alecu  Russo, Hasdeu, mareşalul Averescu,  Maria  Cebotari  (din  Ciubotariu)  soprană  de  celebritate  internaţională  şi  “vrăjitorul”  Sergiu  Celibidache[1] care se oferise să predea, fără plată, la Bucureşti,  lecţii  de  dirijorat,  dar  a  cărui  uriaşă  popularitate prin concertele şi mai ales prin repetiţiile sale  uluitoare  la  Ateneul  Român  a  stârnit  invidia lui  Ceauşescu  şi  a  trebuit  să  se  reîntoarcă  în  Occidentul  care-l  admira,  fără  a-şi  mai  revedea ţara  pe  care  o  iubise  atât.

                 A   lupta   pentru   reîntregirea   Moldovei  este  o  datorie  naţională.  A  nu  lupta  pentru  reîntregirea   Moldovei   este   o   crimă.

            Continui acest Cuvânt introductiv punând sub ochii cititorului un fenomen de o gravitate extremă  pentru  viitorul  poporului  român  şi anume:  când  ruşii ţarişti au ocupat jumătatea de est a Moldovei în 1812 nu au urmărit rusificarea populaţiei româneşti din acel teritoriu furat după cum se vede şi din Addenda  mea  pomenită  mai  sus. Ideea  inversă,  de  a   rusifica  populaţia  românească  din  teritoriul  ce  l-au furat este o „inovaţie bolşevică”.

            Am auzit la radio şi am văzut la televizor foarte   clar   exprimată   hotărârea   conducerii   de   la   Moscova  de  a  cere  Uniunii  Europene  să  judece  aspru  România  pentru  amestecul  ei  în  treburile  interne  ale  „Republicii  Moldova”  pentru că „Republica Moldova” este o ţară independentă, prietenă cu Rusia  şi  face  parte  integrantă  din  C.S.I.

              Va să zică: furi din ţara cuiva o mare parte iar dacă cel furat protestează şi-şi cere pământul înapoi îl reclami Uniunii Europene şi-i ceri măsuri drastice împotriva lui  pretinzând că locuitorii acelui pământ sunt independenţi şi prieteni cu tine şi fac parte din CSI (Comunitatea  statelor   independente). Asemenea procedeu e tipic rusesc şi îmbină minciuna sfruntată cu crima. Însă! Asemenea procedeu îl aplică ruşii numai ţărilor mici. De marile puteri se tem, după cum vom vedea mai jos.

              Conducătorii  de  la  Moscova  ştiu  foarte bine că „prietenia” faţă de aşa-zisa „Republică Moldova”  e  de  fapt  o  cruntă  duşmănie  şi  că  de le-ar  sta  în  putere  ar  ocupa  şi  Moldova  de dincoace de Prut până în Carpaţi. Lucrul se vede perfect de bine şi din diverse declaraţii ale moldoveanului  trădător  născut  în  românimea  de  peste  Nistru  dar  devenit  slugă  a  Moscovei sub  numele  de  Vladimir  Voronin,  „preşedinte  al Republicii  Moldova”.

              Canalul  antiromânesc  Antena  3  al  lui  Dan  Voiculescu începe  „abil”,  prin  a  prezenta corect ştirile politice  spre a stârni încrederea spectatorilor, cum a făcut de pildă şi în ziua alegerilor anticipate  din  „Republica  Moldova”  de  la 29  Iulie,  după  care  însă  invită  să  se  pronunţe  asupra  ştirilor  pe  diverşi  români,  bolşevizaţi,  cu  mutre  primitive  şi  total  inculţi,  să-şi  dea  cu părerea  şi-n  primul  rând  să-l  atace  pe  Traian  Băsescu – singurul  care  luptă pentru  unificarea  Moldovei  de  peste   Prut  –  şi  pe   Monica  Macovei  deoarece  „categoria  Macovei înseamnă disponibilitatea de a fi singur împotriva tuturor pentru a apăra justeţea unei cauze, riscul de a fi marginalizat şi ostracizat în ţară, chiar dacă meritele sunt   recunoscute   în   afară,”   înseamnă   „pericolul de  a  ţi  se  arunca  lături  în  cap  cu ajutorul  unor trusturi  de  presă  duşmănoase”[2].  Membrii  Antenei  3  o  fac cu vădită plăcere căci sunt slugi ale marelui ticălos   Dan   Voiculescu   cel   care   e   totdeauna  nul în sondaje, cu toţi banii lui de fost securist acoperit sub  numele  de  Felix,  şi  tocmai  de  aceea  a  şi trebuit  să  se  alieze  cu  PSD-ul  pentru  a  putea  intra  în  Parlament.  Niciodată,  nici  un  cuvânt despre situaţia tragică a românilor din „Republica Moldova”.  Dimpotrivă,  în  luna  mai,  după  manifestaţiile  antibolşevice  de  la  Chişinău  din  aprilie  2009,  Radu  Tudor  afirma  că  în  ce priveşte  calificativul  României  în  UE  ea  e  socotită  „cea  mai  destabilizatoare  ţară  din UE  prin  intervenţiile  făcute  în  favoarea  Basarabiei”! Ce-i  pasă  acestui  mahalagiu  muntean  de  durerea  Moldovei?  Şi  ce  le  pasă  mahalagiilor  munteni  plătiţi gras de Voiculescu  de  ruperea  în  două  a  Moldovei  şi   rusificarea   părţii   furate!

               Aşadar:  scopul  final  nu  trebuie  să  fie acela de care tot vorbesc unii: integrarea „Republicii” Moldova în mod separat în Uniunea Europeană. Asemenea  scop  e  şi  absurd  şi  cinic.  Scopul  firesc şi normal este cel pe care l-am precizat aici: reîntregirea Moldovei. Însă  moldovenii  nu  pot  realiza  ei singuri ceea ce au distrus conducătorii marilor puteri occidentale care ne-au vândut ruşilor: Hitler în 1939 cu faimosul său pact Ribbentrop-Molotov confirmat ulterior de Churchill şi Roosevelt,  geniali pentru ţările lor, criminali pentru România. Urmaşii  lor  de  astăzi,  din  poziţiile  supreme  pe care  le  au  în  Germania,  Marea  Britanie  şi  S.U.A. sunt singurii care pot cere Moscovei reîntregirea Moldovei. Dacă nu vor voi să-şi facă această nobilă datorie nu văd ce rost mai are rămânerea unei Românii ciuntite în U.E.  Nu sunt om  politic  ci  vorbesc  ca  istoric.

                Dau aici şi un alt exemplu de furt pe care ruşii nu-l pot nega pentru că l-am văzut cu ochii mei. În muzeul de la Kremlin pe care ruşii îl numesc “Sala de arme” (Opyжeйнaя Пaлaтa) dar care, pe lângă arme, conţine un mare număr de tot felul de exponate, atrage atenţia o mare şi strălucitoare broderie atârnată pe un perete şi protejată sub sticlă.  Broderia e o danie a domnului muntean (oltean de origine) Neagoe Basarab şi a soţiei sale Despina şi reprezintă Coborârea de pe cruce. Maria-Ana Musicescu a publicat   asupra   ei   un   studiu,   apărut   1958[3],   iar   în  1968  precizează  că  “Această  piesă  rămâne neîntrecută  în  arta  broderiei  munteneşti”  şi  că “susţine cu succes comparaţia cu cele mai artistice piese din Moldova vremii lui Ştefan cel Mare”[4]. M. A. Musicescu  avea  remarcabil  simţ  estetic,  cum  dovedeşte şi această comparaţie cu celebrele broderii de faimă mondială din vremea lui Ştefan cel Mare. Mai departe n-a mers autoarea din lipsa cunoaşterii adâncite   a   broderiei   moldoveneşti.   Căci   trebuie   să  subliniez  că  broderia  de  care  vorbim  aici  n-a putut-o comanda Neagoe Basarab vreunui atelier din Muntenia, această ţară apelând în acea vreme, în toate domeniile de artă, exclusiv la artişti străini din cauză că  nu  dispunea  de  artişti  şi  ateliere  româneşti.   Aşa  cum  am  arătat  în  altă  lucrare  că postelnicul lui Neagoe, pe nume Marcea[5], a comandat luxuosul său tetraevanghel unui atelier din Moldova, tot aşa şi Neagoe s-a adresat unui atelier moldovenesc pentru a realiza broderia cu pricina, broderie care prin însuşirile-i  artistice  e  tipic  moldovenească.

              Dar  alt  lucru  trebuie  neapărat  subliniat aici:   în  colţul  din  dreapta  jos  muzeografii  ruşi  au  plasat  pentru  lămurirea  vizitatorilor  o  inscripţie închisă într-un mic dreptunghi plasat orizontal: “Bизантииская ткань”, adică broderie bizantină”. Aşadar:  de  vreme  ce  nu  o  puteau  atribui neamului lor pentru că ruşii stau slab în materie de broderii medievale  –  cu  două  excepţii,  ambele  aflate  la Muzeul Rus din Moscova – au atribuit frumoasa broderie românească Bizanţului!! Deci, fiindu-le clar că nu o pot atribui propriului lor trecut, au pus-o pe seama  Bizanţului  numai  şi  numai  pentru  a-i  evita pe  români.  Lăsând  la  o  parte stil,  paleografie  şi  frumoasa inscripţie slavonă care arată că superba broderie e românească, din simpla prezenţă a domnului Neagoe Basarab şi a soţiei sale Despina,  fără nici o legătură cu Bizanţul, ruşii au preferat riscul ca vreun specialist străin să constate că piesa e pur românească şi să-i facă astfel de râs cu o falsificare atât de grosolană. Psihologia ruşilor e bolnavă când vine vorba de români. Atâta perversitate copilărească îi cuprinde faţă de vecinul de la apus!   Să te laşi pradă unui uriaş complex de inferioritate faţă de acest vecin, când tu însuţi, ca popor, ai dat lumii mari valori în litere, muzică, balet, nu e lucru normal. E curată boală mentală acest complex, boală ce caracterizează, de altfel, întreaga istorie a acestui popor  apucător.

              De foarte curând a apărut o declaraţie a expertului rus Modest Korolev cu privire la consecinţele  manifestaţiilor  de  stradă  din  Chişinău de  la  începutul  lui  Aprilie  (2009).  Korolev  spune că aceste manifestaţii „demonstrează că prăbuşirea statalităţii   moldoveneşti   nu   poate  fi  evitată”  şi  că „ceea ce s-a întâmplat la  Chişinău  demonstrează că  Moldova  se  va  uni  cu  România  în  viitorul apropiat…”[6], adică exact ce spune mereu „preşedintele” Voronin că nu se va întâmpla niciodată. Declaraţia expertului rus e deci şi împotriva lui Voronin, fapt ce face din declaraţia lui Korolev un element  foarte  important,  căci  ea  exprimă  punctul de  vedere,  deocamdată  mascat  dar  foarte  clar  al  conducerii  supreme  de  la  Moscova,  a  cărei  slugă este  Voronin.  Ştiu  bine  şi  opinia  lui  Soljeniţân care în cunoscuta-i carte „Chestiunea rusă” publicată şi în limba  română în 1995 declara textual: „Trebuie să ne intre, în sfârşit, în cap:  Transcaucazia să-şi urmeze  drumul  său,  Moldova  aşijderea,  Ţările Baltice  de  asemenea…”[7]

             Ce părere are conducerea supremă de la Moscova despre Soljeniţân care a scăpat din gulagul sovietic, s-a refugiat în Occident dar, rus curat la suflet şi patriot, s-a reîntors în ţara lui. Poate fi actuala  Moscovă  împotriva  lui  Soljeniţîn??   Dacă  da,  să spună clar: „da suntem împotriva lui Soljeniţân” ; iar dacă nu să spună iarăşi clar: „da suntem de acord cu Soljeniţân  şi  dăm  înapoi  Moldovei  întreg  teritoriul pe  care  i  l-am  luat”.


[1]  GHEORGHE  G.  BEZVICONI, Boierimea Moldovei dintre Prut şi Nistru, Vol. II, Bucureşti, 1948, p. 97.

[2]   SABINA  FATI, Ce alegem anul acesta: Severini sau Macovei?, Editorial,  în România Liberă, 4 Iunie 2009, p. 2.

[3] MARIA-ANA  MUSICESCU, O broderie necunoscută din vremea lui Neagoe Basarab,  SCIA,  1958,  2,  p. 35-49  + 2 pl.

[4] MARIA-ANA MUSICESCU, Broderia, în Istoria artelor plastice în România,…sub îngrijirea Acad. Prof. George  Oprescu, Vol. I,  Ed. Meridiane, 1968, p. 279.

[5]  SORIN  ULEA, Gavril Uric. Studiu paleografic,  în  SCIA,  Artă plastică,  T.28,  1981,  p.55,  nota 73.

[6] RĂZVAN  NICOLAE  SCĂEŞTEANUExpert rus: Moldova se va uni cu România în curând, în România Liberă, 22  Mai  2009.

[7] ALEKSANDR  SOLJENIŢÂN, Chestiunea rusă la sfârşit de secol XX, Prefaţă de Alexandru Paleologu, Ed. Anastasia, 1995,  p. 142.

Graniţele Moldovei

„Să nu dăm locul, că pământul acesta iaste frământat cu sângele moşilor   şi   a   strămoşilor  noştri”   Miron Costin

              Dacă l-am întreba pe Ştefan Vodă: “Măria Ta,  ce  sunt  acele  regiuni  din Moldova pe care cei de azi le numesc Bucovina” şi Basarabia”, domnul ne-ar răspunde: “Prietene, nu există  în ţara mea regiuni cu asemenea nume. Eu am fost domnul Moldovei, numită aşa şi numai aşa pe toată întinderea ei. Există, e adevărat, numele de bucovina în documentele mele de cancelarie care, după cum ştii, se numesc urice şi sunt scrise, după străvechi tradiţii, în limba slavonă, limbă  în  care  fagul  se  cheamă  buk  iar  făgetul – bukovină,  fie  numai  un mic  pâlc  de copaci, fie o pădure.  E  plină  ţara  mea  de  asemenea  bucovine care apar cu acest nume în documentele de cancelarie. Cel mai cunoscut dintre toate aceste făgeturi din cauză că acolo am zdrobit eu armata regelui polon Albert, e făgetul Cosminului, căruia în cronicile domniei mele i se spune bukovina Kozminova,  Cosminul  fiind  un  sat  din  marginea  acelui  făget.”

            Această Moldovă a lui Ştefan cel Mare a durat în graniţele ei fireşti (cu excepţia a trei mici teritorii din sud despre a căror pierdere voi vorbi în altă carte) până în 1775. În acel an imperialii austrieci au rupt un teritoriu de 10.442 kilometri pătraţi din nord vestul ţării, teritoriu fără nume până atunci căci   era  format  din  ruperea  arbitrară  a  unor  bucăţi  din ţinuturile  Cernăuţi  şi  Suceava.  După  câţiva  ani  imperialii  au  denumit  acel teritoriu   Bucovina.  Scopul  austriecilor  era  dublu:  să  facă  o  legătură  directă  dintre  ei  şi posesiunile  lor  din  Ucraina  subcarpatică  şi,  mai ales,  să-i  deznaţionalizeze  pe   români.   Dar  iată   o   ciudăţenie:   de   ce   imperialii   austrieci  care  erau  germani  n-au  dat  teritoriului abia ocupat numele german Buchenwald? (precizez aici pentru neştiutori că bucovina e un cuvânt polon cu mare vechime fiind utilizat în documentele emise de cancelaria regală a Poloniei medievale, de unde a trecut şi în limba oficială a Moldovei: slavona.) Ciudăţenia de care vorbeam e numai aparentă, căci fondul chestiunii e limpede. Dacă imperialii austrieci, care erau catolici, ar fi ales numele Buchenwald, toate cancelariile europene interesate de politica externă a imperiului ar fi înţeles imediat că acest imperiu a urmărit nu numai un rapt teritorial dar şi catolicizarea populaţiei româneşti ortodoxe de pe acel teritoriu.  Dimpotrivă,  aplicând  termenul  slav  Bukovina,  devenit  uzual  şi  la  supuşii ucrainieni  ortodocşi,  imperialii  produceau  o  confuzie  foarte  utilă  lor  în politica internaţională, confuzie care, profitând de faptul  că  şi  ucrainienii  şi  moldovenii  erau  de  aceeaşi  confesiune, moldovenii, mai puţini numeric în “Bucovina” în raport cu ucrainienii din Galiţia orientală, puteau fi supuşi rusificării şi desfiinţaţi ca popor român. Tocmai în acest scop, vom vedea îndată, că imperialii vor ridica curândă vreme graniţa dintre Galiţia ucrainiană şi “Bucovina”. Deocamdată imperialii au început cu începutul.  I-au şcolarizat în aşa chip pe copii încât, după câtva timp, la întrebarea profesorului:  ce  sunteţi  voi:  moldoveni  sau bucovineni?  Ei să  răspundă:  noi suntem bucovineni.

           Ocupându-mă intens începând cu anul 1955, de arta şi cultura medievală a Moldovei şi fiind foarte interesat pretutindeni şi de oamenii locurilor pe care le cercetam, am constatat un lucru profund interesant. Lăsând la o parte faptul că “bucovinenii” români vorbeau exact aceeaşi limbă cu ieşeanul  care eram eu, am văzut că românii ce se considerau bucovineni erau numai intelectualii de diverse profesii de pe la oraşe precum şi o parte din parohii de pe la biserici. Ţăranii români cu satele lor de prin păduri şi munţi se numeau – când îi întrebam – moldoveni. Această constatare trebuie neapărat reţinută când vorbim de “Bucovina” şi “bucovineni”  căci  diferenţierea  dintre  sat  şi  oraş e hotărâtoare şi, în acelaşi timp, firească fiindcă şcolarizarea practicată de imperiali nu putea prinde decât oraşele, nu şi uriaşul număr al satelor.

(va urma)