Poeme Pentru o Cetate și o Iubire

 ENISALA, Versuri,   Tiberiu Tudor,

Editura Mușatinia, 2023

Volumul beneficiază de  o condiție grafică excelentă. Eleganță și sugestie. De altfel, nu este prima oară când editoarea, și ea poetă, Emilia Țuțuianu, secondată de Redactorul șef al Editurii ,,Mușatinia”, domnul Dorin Dospinescu, au dat la iveală  cărți măiestrite cu aleasă inspirație. Probabil se merge pe ideea că, orice carte trebuie să fie personalizată și prin aspectul grafic. Ne duce gândul rapid către tipăriturile lucrate cu artă  inegalabilă în vechile mânăstiri. Tehnica desigur a intrat în forță, modernizarea și-a pus amprenta și în acest domeniu. Fiecare epocă își are valențele sale tipografice, artistice, specificitatea sa. În esență, când arta este în atenție și în privința formatului literelor și a coperților, cartea induce un spor de interes. Nu doar comercial. În cazul de față, nu este acest  caz. Mai degrabă o admirație discretă  pe care o putem atașa versurilor. Deducem asta din faptul că, autorul nu lasă loc nici unei inserții  în biografia sa. Optează pentru discreție totală. Cititorul nu știe dacă autorul scrie din pasiune, dacă ticluirea  de poeme este  o preocupare permanentă, îndelung exersată sau, o formulă de mărturisire a raportului său cu lumea la un anume moment. Categoric nu-i confortabilă  vria aprecierilor, a catalogărilor a comparațiilor cu alți autori. Contează versul și felul cum acesta se arată  a fi semn emoțional, semn de mărturisire, semn de trăire.

Așadar, ENISALA.  Pentru cine nu cunoaște că denumirea este a singurei cetăți medievale din zona Dobrogei, poate crede că este numele  unei  ființe feminine. Cu rezonanțe orientale. Și farmec. Când însă descifrăm semnificantul, când înțelegem că Enisala  trimite spre  visare,  despre vremi apuse, având rang de singularitate, (o altă fortăreață medievală nu mai găsim azi pe teritoriul țării noastre), urcăm o nouă treaptă a atracției pe care o exercită această carte.

Poezia aduce în arealul său ritmat în vers clasic, o suită de stări determinate de  regretul trecerii prin lumea spre stingerea implacabilă și de neocolit a generații și generații. Timpul nu se arată prietenos. Totul intră în disoluție. Zidurile cetății  însă, mai  rezistă  într-un amestec de mister și certitudine. Poetul pare un pelerin  care deschide calea spre un summum de trăiri  avertizându-ne: ,,Martor iluziilor mele apuse /Dunărea trece furându-mi chipul/Enisala, în cetățile duse/Tot ce-am clădit este numai nisipul/ Și dacă scriu este doar pentru moarte/ Preț pentru ultima mea erezie/Sufletul meu răzvrătit îl vor arde/ Nevindecat de imensa-i trufie/.(Pag 5)

Excursul liric, este limpede ca un râu  printre meandrele timpului care este temelia tuturor  schimbărilor sau renunțărilor. Mă refer la   structura versurilor. Clasicitatea lor este de cea mai bună factură. Timpul domină totul: ,,Sub văpaia lunii-un pustiu de cretă./Nu mai duc niciunde anii ce-au rămas/, Timpul mă strivește ca pe o monedă/ Încercând cu dinții aurul meu fals/ (Pag.11)

 Dacă timpul este privit ca un atacator, un distrugător, viața e totuși viață și chiar dacă se va sfârși, există un dato lege a firii  numită dragoste.  Dragostea este pandantul timpului, poetul respectându-și avertismentul inițial  așa că, iubirea nu va fi  prezentată ca o stare fermecătoare, eclatantă, zglobie. Va fi accesată din perspectiva trecerii. A stingerii. Oricum, și oricât de frumoasă va fi fost, stingerea tot vine:  ,,Dragostea ta e dansul cobrei,/Aburul vrajei se desface/……Te du! Nimic n-o să rămână/ În liniștea însingurării-/Trecerea noastră prin lumină/ E valul Dunării și-al Mării /” (Pag.42)

Atâta tristețe nu poate fi  măsurată și chiar asta dă nota de particularitate volumului în discuție. Tristețe aduc plopii, iarba, luna, nici stelele nu sunt altfel. Singurătatea apasă peste natură, peste iubire, și desigur, și peste sufletul poetic. Nici   chiar poetul, creatorul unor universuri imaginare,  nu poate salva lumea  reală de singurătate. Pieirea, stingerea este de neocolit. Cuibărită în adâncul înțelesurilor  lumii. Atâta tristețe și apăsare nu pot avea decât înțelepții. Poetul-autor, așa s-ar părea că este, un înțelept copleșit de trădările timpului viclean, de nisipul și cenușa care va dăinui o clipă după stingerea forțelor tinereții. Precum Enisala, după anii săi de glorie. Dezamăgirea face volute peste vers:  ,,Mi-e versul pustiit și rece/Ca o privire disperată/…sau: ,,Eu  am rămas zălog tristeții/Credințelor dintâi zălog/La carul de triumf al vieții/Legat în lanțuri ca un rob..” (Pag49)

Volumul  are  o construcție unitară, sub mantia aceleiași stări de tristețe. Poetul-personaj mereu scoțând de sub platoșă amintiri deziluzii, singurătăți.

Uneori, stările apăsătoare  au fost transformate în versuri în semn de răfuială  cu timpul, alteori, poetul se lasă copleșit de regrete.

Poemele sunt un lung memento pentru vremile devenite  gust de nisip și cenușă sau, o mărturisire eliberatoare?

 În oricare dintre situații, poezia se dovedește încă odată, parte importantă a vieții.

VERONICA BALAJ