Dan Giosu – “să mor frumos, să bată vîntul”: poezie

  S-a născut în 1960 în Bucureşti. Este din 1990 membru al Uniunii Scriitorilor din România. A fost redactor la revista „Timpul” între 1992 şi 1999. Este prezent în antologia „City of Dreams and Whispers” de Adam Sorkin. Publică în: „Cronica”, „Convorbiri literare”, „Observatorul Cultural”, „România literară”, „Contrapunct” etc.

Premii:
–   Marele premiu Boema, Petroşani, 1994;
–   Premiul pentru Literatură al revistei „Cronica”, 1994;
–   Premiul Uniunii Scriitorilor – Filiala Iaşi, 1996;
–   Premiul pentru Literatură „Vasile Pogor”, 1996.

Despre cărţile sale au scris: Daniel Dimitriu, Gheorghe Grigurcu, Constantin Pricop, Gabriela Gavril, Laurenţiu Ulici, Liviu Antonesei, Ion Rotaru, Daniel Lascu, Radu G. Ţeposu, Constanţa Buzea, Emil Brumaru, Ion Bogdan Lefter ş.a.

Volume publicate: Întoarcerea cuvintelor, versuri, Editura Junimea, 1984; Liber ca pasărea, Editura Junimea, 1989; Scîndura lui Afansol, proză, Editura Junimea, 1991; Patru plus îngerul, Editura Cronica, 1994; Pătratul umbrei, Editura Cronica, 1995; Patru plus patru şi ceilalţi patru, Editura Polirom, 2006

Pe 13 iunie 2012 moare în Bretania (Franţa), unde se stabilise în ultimii trei ani cu familia.

 

Copilărie

Sunt născut pe această planetă

seamăn la faţă cu sînii tăi

şi cu piciorul cel stîng

Pe verişoara mea Margaretă,

de exemplu,

corabia o duce mereu…

Dar pe tine te invidiez,

pe tine te plîng.

De exemplu am

doar o gaură-n cap…

şi coboară seara

în care sunt scările –

în inima mea

pentru tine încap!

Frumuseţe ce eşti pentru toate-nserările.

Pe tine te invidiez,

pe tine te plîng!

Copilărie

Pe acoperişul de ziare al casei

flori galbene aruncate de

mîna ta roz.

Dar luna, dar luna…

împărăteasă a ţărmului vechi?

Vişini

Am îngenuncheat într-o cîmpie de vişini

Pe iarba vişinie a sufletului tău

Cel care a văzut Soarele

o să vadă şi Moartea

Nu ştiam că Dragostea ta

este o Moarte mereu.

Nu ştiam că va fi Dumnezeu!

Lîngă un muşuroi vişiniu de furnici

cu un arbore veşted în mînă

Aleluia! Mi-am spus,

aproape veşnic tu frate cu salcia…

Încălecat pe lumină,

încălecat de-ntuneric

Nu ştiam că Dragostea ta

este o Moarte mereu.

Cîinele nostru

– copilărie –

Ruşinea-i o plantă,

e un gîndac.

Cînd o vedeam

mă bătea mama.

Cîtă ruşine poate să fie

prin iarbă!

Mama spunea:

Uite, în cer e o ruşine albastră.

Dar cîinele nostru,

cîinele nostru,

cu coada tăiată

de vecinii cei trişti?!

Tot să fii sergent

I-a spus: Proza s-o scrii doar

cu mîna!

Cu piciorul nu, nu!

Cu piciorul o să scrii

poezii.

Lîngă dealuri moi,

lîngă-albastre oi,

tot să fii sergent!

Mamă, în întuneric

am găsit clanţa asta –

nu-i de la uşa noastră.

Mamă, de ce plîngi?

Plîng, plîng, plîng –

lîngă malul stîng.

Lîngă dealuri moi,

lîngă-albastre oi,

tot să fii sergent!

Deal

A dispărut dealul din faţa mea

A venit Bau-Bau într-o seară

l-a luat cu el să-i arate ceva

sau mai ştiu eu ce.

Pe-atunci ochiul meu drept tremura.

Curtea mea era de ceară

de moarte dragostea mea!

Eu mai pierdusem un deal

într-o joi,

l-am pierdut cu tot cu fîntînă.

Ştiu că eram amîndoi…

Doar apa din ea a rămas

să mă plimb cu ea eu de mînă.

Trebuia să rămînă.

Am arătat-o la toţi.

Să vadă ce buric negru are.

Şi ăştia toţi

nişte hoţi,

au fugit cu ea în spinare

cu apa aceea a mea mică şi mare.

Au luat-o în clonţ,

au pus-o la colţ

şi ea a murit foarte tare.

Peisaj fără timbru

Vîntul se îngînă cu vîntul pustiu

iarba a-nceput să vorbească!

Diseară îţi spun că nu vin –

mai bine las iarba să crească.

Totul e plin de cari!

Şi cu totul cu totul de molii

Mai bine ar fi să dispari

printr-un cîmp străveziu de magnolii.

 

Albatroşi

În stîncă

începe o pasăre

neagră să plîngă.

Pasărea, de fapt, e

albastră ca marea…

Peste dragostea noastră

s-a lăsat înserarea.

Pe vîrfuri de stîncă

altă pasăre neagră

începe să plîngă.

Lîngă stînci

urmele noastre

încă adînci.

De-aceea

O să plouă la noapte-n

Crimeea.

Şi totuşi

cîmpul cel viu

al bătrînilor lotuşi.

Sală

Şi cum dădeau pe dinafară!

Erau făcuţi din alb şi roş’

împrăştiind în marea sală

lumina sînilor ei scoşi.

Cum raza lunii printre-arcade

pare de-atunci o umbră grea –

de-atunci tot mai sfioasă cade

cînd trece frumuseţea ta.

Melc

O, Moartea, desigur, sta-va la pîndă

căci pînda fusese inventată şi ea

să toarne verdeaţă în suflete cînd dă

Domnul prima verdeaţă… să dea!

Zilele vină toate cu ceaţă.

Miroase Moartea verde şi grea

aşa cum miroase viaţa, mi-e greaţă!

de-atîta dulceaţă putredă-n ea.

Ridică-te, tu, formă de cerc!

E lună pe cer şi luna e bună.

Melcule-melc, am să încerc

să fim cu verdeaţa aceasta-mpreună!

Acolo sub brazde de cer o să vină

o micuţă jivină, o tîrîtoare

şi-o să ţîşnească cu ea o Lumină

precum Moartea de mare.

Chiar şi cel mai al dracu’ din cerc –

s-atîrne pătrate de urechea cea stîngă

Melcule-melc, codobelc!

Cu Moartea cea verde tu lîngă.

Copilărie

De pom cu o lulea în gură

stă infinitul-killer blînd.

Eu tot păşeam lîngă bordură,

erai aproape Moarte cînd…

Grădina-aceea cu zambile –

şi iepuri albi şi iepuri roz –

mi-o dase Dumnezeul mie –

lungi, parfumate să le-nnozi.

Grea din pămînt creştea o piatră –

chiar lîngă pom şi lîngă ea

îngenuncheai tu fermecată

cu Moartea-n faţă – Moartea mea!

Era o moarte luminoasă

însă lipsită de lulea

căci îţi umplea întreaga casă

cu trilu-li, cu trilu-la!

Roz

Primele ziduri uscate de frunze

Apăreau dintr-un roz infinit

Fugeam cu picioarele smulse

confuz e…

Morţii-i căzuse clopotul –

eu l-am găsit.

Pasărea se frămînta cum să

crească iarba mai dulce

Eu mă frămîntam cum să

mă culc în ea

căci sufletul meu

voia să se culce…

Cînd, m-am întîlnit cu Moartea la colţ

s-a făcut că nu mă vede odată

Dar avea iarbă dulce în clonţ –

Asta n-am să uit niciodată!

Drum

Era o piatră rotundă

Întunericul noroios din drum

Or, mulţi o confundă

cu Moartea noastră de-acum.

Bat clopotele Morţii de fum.

S-au întins pe vreascuri uscate,

urît mirositor ca o punte,

gîndurile tale de moartă

şi din ele făcură ăştia o poartă

să treacă ea Moartea, tu moartă!

Făcută din frunze de vişin

şi tei argintiu

îmi vine să leşin

cînd ştiu că eu încă sunt viu

în al Morţii de frunze sicriu.

Totul a devenit galben şi alb ca de ceară

se fac rotocoale de umbre

din caii ce-aleargă pe-afară,

din aceia rămaşi pentru tumbe.

Şi-ncearcă şi alţii să moară,

alţii să umble!

Vai, cît aer înghit făcut

de sicriul de frunze!

Ca să fiu printre voi fericit…

dar… scuze!

Am uitat c-am murit!

Trăiască Moartea la Infinit!

Acum ce urmează?

vin ăştia să are –

o brazdă albastră cum este el,

cerul de mare –

Acesta-i misterul!

Că de fapt nu se moare –

asta urmează acum!

Bat clopotele Morţii de fum!

Deodată

Doamne, cîţi morţi văd

deodată în mine!

În dimineaţa asta

toţi poartă musteţi

clopotul alb

pe un cal alb vine:

Bună dimineaţa, băieţi!

Săru’mîna, Doamnă Moarte!

m-am împiedicat de dumneavoastră

cu umbrela mea roşie…

E atît de demult, de departe…

Nu ştiu ce e!

Amor

Din mările vrăjite de păsări albe şi

furtuni la fel de albe

încolăcite-n sare –

ţîşneşte Moartea noastră tot singură,

o ştii!

În negru, parfumată şi parcă tot mai

mare.

Pe braţe-ncolăcite furtunile-i, ţi-am

zis,

În ochi două corăbii de pînze

moi şi tari –

Îngenunchind sfioasă în propriul

nostru vis

de fiinţe curioase şi simpli edecari.

Din cînd în cînd aruncă în apă

o furtună

ca să ridice peştii cei coloraţi

la cer.

Aşa ca să-i înveţe cum se

înoată-n lună.

În luna-aceea plină tot timpul

de mister.

Dar noi nu ne mai temem de Moarte,

ştii tu bine!

Adică nu ne temem aproape de

nimic,

vom sta sub ceruri albe, aşa,

fără ruşine,

privind al lumii galben şi

sidefiu buric.

Doar păsări uriaşe ce-au fost

odată-n mare

vor vrea să ne-nspăimînte

cu ţipetele lor.

Or, ele pot să ţipe cît or să

vrea de tare

Eu ştiu că sunt cu tine

şi nu mai pot să mor!

Mormînt

O, verde trist, tu iarbă rea,

de-acum încolo cerul cîntu-l

cu mult mai mult ca pasărea

să mor frumos, să bată vîntul.

Tu, piatră-n somn!

Tu, rouă grea!

Doar întunericul plăpîndul

sufletul meu îl răcorea

să mor frumos, să bată vîntul.

Oh, ca din apă Moartea mea –

din voal de apă ca mormîntul,

ca piatra-n rouă, roua grea

şi-un verde trist va apărea –

să mor frumos, să bată vîntul.

 

Moarte

Ptiu!

Totdeauna lîngă mine,

Moarte, eşti tu!

cu unghiile făcute,

sulemenită –

ca o iubită, ca o iubită!

Nu întrebi niciodată

dacă mă doare

iarba cea verde

piatra cea tare!

Nu întrebi niciodată:

Poate vrei să exişti?

cu ochii cei verzi,

cu corbii cei trişti.

Nu mă întrebi niciodată

de tată, de mumă,

Moarte, tu, ciumă!

Nu ştii? Eu cu Moartea

am terminat-o!

Nu întrebi niciodată,

Prostituato!

 

Lan

Zeiţa Morţii se făcu

o floare cum eşti numai tu.

Şi parfumă întregul land

al cavalerului Rolland…

Oh, de-ar fi fost la mine-n land!

Se făcu floare de porumb –

mult mai uşor eu să sucumb –

se întindea pe-ntregul lan

ca în povestea-aceea ca-n…

Oh, de-ar fi fost la mine-n lan!

De-a lungul apelor creştea

Moartea ca şi Moartea ta –

pe mal abrupt, pe verde mal

şi necheza precum un cal

Oh, de-aş fi fost eu pe-acel mal!

Tu, Moarte tu, cînd te mai faci

fă-te mai mult un lan de maci.

Dar cel mai mult aş vrea să vii

c-o tonă de melancolii –

de faci aşa, eu voi muri!

Pe cer un soare negru-blînd

ca tine Moartea de plăpînd

Tu să te-ntinzi la infinit

pe pietre negre de granit…

Oh, de-aş fi fost eu infinit!

Apă

Să pot muri în apa mare eu,

vapoarele să treacă peste mine

ce vor purta, cum poartă Dumnezeu

coloane-albastru-negre de rubine!

Voi sîngera la dreapta mea mai des

iar lupii vor veni să mă sfîşie

cum morţile dintre tufişuri ies,

atuncea cînd vor vrea totul să-nvie!

Dar într-o noapte de argint şi plumb

am să mă culc lîngă pietroaie strîmbe.

Uite-aşa vreau noaptea să sucumb –

oricine vrea ca noaptea să sucumbe!

Se zice

Se zice că din cerc,

din cetină

pot să încerc

Moartea să-mi fie prietenă.

Se zice c-odată

un nor

a căzut pe Pămînt

şi de-atuncea tot mor

cei care mai sunt.

Piatră pe piatră,

pe piatră

pe piatră –

pe piatră

moartea mi-o cînt!

Pe uliţa mare

(voiajul cîinelui în Sud)

Orbul începînd să vadă,

văzu Întunericul.

Întunericul zise:

Te văd fără coadă!

Şi orbul ochii închise.

Şi văzu Întunericul.

Întunericul zise:

Te văd fără coadă!

Şi Moartea-i promise.

Orbul se-ntoarse cu spatele.

Să nu mai vadă nimic.

Întunericul zise:

Acum ai coadă,

dar numai un pic!

Şo pe el! ţipă orbul

la cîinele său.

Întunericul fu halit imediat

Era un cîine prea rău –

aproape turbat.

De-atunci, pe Uliţa Mare

se plimbă unul cu mănuşi albe,

cu baston alb,

fără şapcă.

Are ceva în spinare.

Unii spun că e Moartea.

Ce dacă?!

Dimineţi

– copilărie –

Şi cum a Morţii umbră-n vie

alături stă pe-o buturugă –

din Marea Cerului pustie

cad îngerii albaştri-n fugă.

Şi ne rănesc pe veşnicie.

Şi-aş înălţa la dînşii rugă

să-mi lase frumuseţea mie

iar Morţii lase a lor fugă.

Să nu mai prindă înserarea,

nici noaptea nu mai prindă ea

căci am iubit la fel ca marea

în dimineţi lumina ta.

 

Dacă-un zidar

– viaţa la ţară –

Dacă-un zidar

în zidire te toarnă

învaţă să cînţi

un cîntec din goarnă.

Dacă un cîine

vine la tine

fără de coadă

e foarte bine!

Dacă cumva

este o seară

pregăteşte în grabă

pisica să moară

fii tare!

Astăzi se moare!

Moartea

A venit Moartea să ouă

drept la mine-n bătătură

căţărată-n vîrf de şură,

fără coasă şi desculţă

să facă ouă de struţă.

Şi-am zis verde cimbrişor

Eu vreau ca mai an să mor!

Însă-acuma văz că vrea

cinci sute de morţi să-mi dea

şi-acelea mari cît casa

Ea desculţa, fără coasa

tare aere-şi dădea!

Însă dacă stau pe gînduri

nu-mi place-ntre patru scînduri.

Şi iar verde de măslin

mai bine să mor de vin

de-acela ţinut în doage

vină Moartea să mă roage

acolo suită-n şură

să mă las de băutură

să mor eu de moarte bună.

Însă o să mă doară-n cot

iarbă rea, fir de troscot!

Cer albastru-vişiniu,

galben fir,

Moarte, ptiu,

şi hai sictir!

revista Cronica Iasi