Veronica Balaj: Coordonate critice

61Veronica Blaj: Facultatea de filologie, Universitatea de Vest, Timişoara, 1970. Studii postuniversitare de jurnalism – Bucureşti, 1987-1989; studii de jurnalism radio – Radio France Internationale, Paris, 1990; studii postuniversitare de limbă şi civilizaţie franceză – Universitatea Neuchâtel, Elveţia, 2000.

Debut publicistic:
Reportaje literare, în revista „Orizont”, numere săptămânale, februarie 1982-noiembrie 1983;

Debut literar:
Aşteptare în amurg, (proză scurtă), revista „Orizont”, nr. 10 (1046), anul XXXV (III) 6 martie, 1987, p. 14;

Debut editorial:
În căutarea timpului prezent, 1989, Editura Facla, Timişoara, volum colectiv de proză scurtă.

Membră a Societăţilor Literare:
Membră a Uniunii Scriitorilor din România, filiala Timişoara (din 1992); membră a Societăţii culturale „Radix”, Namur, Belgia, 1992; membră a Asociaţiei Culturale Austria-România, Graz, 2006; membră de onoare a Asociaţiei Scriitorilor de limbă română din Quebec,2007; Vicepreşedinta Asociaţiei Culturale Internaţionale „Athanor”, Roma, 2009; membră a Societăţii Sud-Est Europene de Studii Canadienistice, 2008; membră de onoare a Asociaţiei Scriitorilor Români, Canada, 2014.

Premii literare:

Premiul de Excelenţă, al UNSR, Filiala Timişoara, 2000; „Diploma di merito”, Acccademia „Citta di Roma”, 2004; Premiul Asociaţiei Culturale, „Austria pentru România”, Graz, Austria, 2005; Premiul „Lenau” pentru poezie, Viena, 2005; Premiul Concursului internaţional de poezie, „Don Luigi di Liegro”, Roma, 2009; Premio „Itinerari di Solidarieta e Cultura”, edizione, 2008/2009; Diploma di merito „Comune di Ocre”, Italia; Diploma de merit Asociaţia Culturală Internaţională „Athanor”, Roma, 2010; Diploma de onoare, „Orizonturi Universitare”, Timişoara, 2010‚ Diploma „Cerneala de aur”, Tel-Aviv , 2011; Diploma de merit cultural, acordată de Asociaţia Scriitorilor de limbă ebraică din Ierusalim‚ 2012; Premiul ,‚Ioan Slavici” pentru proză, 2013, acordat de Fil. Timişoara a Uniunii Scriitorilor din România şi Fundaţia pentru Învățământ şi Cultură ,,Ioan Slavici”, Timişoara.

Volume publicate, până în anul 2014:

În căutarea timpului prezent, Timişoara, Editura Facla, 1989 (volum colectiv de debut, proză scurtă); Poeme ornitologice (poeme), traducere din limba franceză, după Gilbert Stenfordt, Timişoara, Editura Paradox, 1990; Jurnal de Timişoara (proză scurtă), Timişoara, Editura Hercules, 1991; Ne tirez plus (proză scurtă), ediţie în limba franceză, traducere de Rodica Draghincescu, Namur, Belgia, Editura „Radix”, 1991; Parisul fără mine (proză scurtă), Timişoara, Editura Popa’s Art, 1992, ediţia în limba franceză; Paris sans moi, traducere Rodica Opreanu, Angoulême, Franţa, Editura L’Ouest, 1992; Sărbători amânate (roman), Timişoara, Editura Helicon Banat, 1993; Ploua la Troia (proză scurtă), Timişoara, Editura Helicon Banat, 1994; Andrada şi prinţul Vis, Timişoara, Editura Eubeea, 1995 (proză pentru copii); Vara himerelor (roman), Timişoara, Editura Perenia, 1996; Cu îngerul la arat/ Ploughing with the Angel (poeme), ediţie bilingvă română-engleză, traducere Antuza Genescu, Timişoara, Editura Mirton, 1997; Ritualuri de scrib/The Rituals of the Scribe (poeme), ediţie bilingvă, română-engleză, traducere Antuza Genescu, Timişoara, Editura Excelsior, 1998; Cafeneaua anticarului/ Le café du bouquiniste (poeme), ediţie română-franceză, traducere Claudiu Soare, Bucureşti, Editura Vinea, 1999; Istoria clipei la microfon, (jurnalism radio) Timişoara, Editura Augusta, 2000; Între alb şi noapte/Between white and Night, (poeme), ediţie bilingvă, română-engleză, traducere Antuza Genescu, Timişoara, Editura Augusta, 2000; Zile de sticlă (proză scurtă), Timişoara, Editura Augusta, 2001; Baltazara (roman), Timişoara, Editura Mirton, 2001, ediţia în limba italiană, traducere Marcella Marone, Roma, Editura Cameleone, 2003; Băutori de nepăsări (poeme), ediţie trilingvă, română-engleză-franceză, traducere Antuza Genescu şi Rodica Opreanu, Timişoara, Editura Art Press, 2004; Fuga nell cerchio (poeme), traducere Laura Mara, Timişoara, Editura Arte, 2004; De şapte ori viaţa/Sieben mal das Leben, ediţie română-germană (proză scurtă), Timişoara, Editura Mirton, 2005; Carnavalul damelor (roman), Timişoara, Editura Hestia, 2005; Între noi soarele nordic (proză scurtă), Timişoara, Editura Hestia, 2006; Poeme în civil/Timeless Hallucinations (poeme), ediţie română-engleză, traducere Antuza Genescu, Timişoara, Editura Hestia, 2006; Puzzle venetian (proză scurtă), Timişoara, Editura Hestia, 2008; Piruetă pe catalige/ Pirouette auf Stelzen (poeme), ediţie română-germană, traducere Julia Schiff, Timişoara, Editura Brumar, 2009; Exil de zi şi noapte/Exil de jour et de nuit, (poeme), ediţie română-franceză, traducere Rodica Opreanu, Timişoara, Editura Anthropos, 2010; Piruett Golyalabakon (versuri), ediţie în limba maghiară, traducere Julia Schiff, Budapesta, Editura Amon, 2010; Scut iluzoriu (versuri), ediţie română-ebraică, traducere Menahem Fallek, Ierusalim, Editura Zur-Ott, 2011; Podul soarelui (poeme, antologie) Editura Fundaţiei pentru Învățământ şi cultură, Univ. Ion Slavici, Timișoara, 2011; Cina lupilor, (roman) Editura Cronica, Iași, tipograf. Gordian, Timișoara, 2012; Ierusalim-Jerusalem, (poeme), română-engleză-ebraică, Editura Zur-Ott, Iersualim, 2013, traducere în engleză, Antuza Genescu, în ebraică, Menachem Falek; Oraşul Alb (proză poematică), Editura Partos, Timişoara, 2014.

Volume în colaborare:

Imagini din ţara Moţilor, în colab. cu Stela Simon, Edit. Augusta, Timişoara, 1998.
Areopagus, interviuri cu scriitori din diaspora (intreviuri), coautor Cristina Mihai, Timişoara, Edit. Atticea, 2007.

În antologii:

Antologia revistei Orte, Zurich, Elvetia, 2007; Timpul poeziei/Time of Poetry, antologie bilingvă, română-engleză, Bucureşti, Edit. Odeon, 2009; Antologia scriitorilor de limba română din Quebec, Montreal, 2009; Antologia scriitorilor de pe toate continentele, autor Elisabeta Iosif, Bucureşti, 2013.

Referinţe critice:
– în volume:
Alexandru Ruja, Parte din întreg, Timişoara, Edit. Universităţii de Vest, 1994, p.38; Olimpia Berca, Dicţionar al scriitorilor bănăţeni, Timişoara, Edit. Marineasa, 1996, pag.51 ; Ion Marin Almăjan, Veronica Balaj – Argintul viu al literaturii feminine din Banat, revista Banat, anul 6 nr.6 pag.9; Who’s who, Bucureşti, Edit. Pegasus Press, 2000, p.35; Nicolae Ţone, prefața vol. de poeme Cafeneaua Anticarului/Le café du bouquiniste, Edit. Vinea, Bucureşti, 1999; Paul Eugen Banciu, Aquilina Birăescu, Timişoara literară, Dicţionar biobliografic, Timişoara, Edit. Marineasa, 2007, p.33; Who’s Who, dicţionar internaţional, Ediţia pentru România, Bucureşti, Edit. Pegasus Press, 2002, p.35; Th. Damian, Pasiunea textului, Bucuresti, Edit. Universalia, 2003, pag.116; Petre Ciobanu, Marginalii de critică şi istorie literară, Craiova, Edit. Mim, 2004, p.152; Petre Ciobanu, Minotaurul şi floarea de crin, Craiova, Edit. Ramuri, 2006, p.17 şi 53; Mihaela Dumitraşcu, Ţesăturile Penelopei, Timişoara, Edit. Aegis, 2007, p.24; Lucian Alexiu, postfaţa/coperta, vol. Poeme în civil, Timişoara, Edit. Anthropos, 2006; Enciclopedia personalităţilor, Basel, Elvetia, Edit. Hubner, 2007, p.92; Rodica Opreanu, Întâmpinări cordiale, Timişoara, Edit. Eubeea, 2008, p.71; Maria Niţu, Lecturi la fileu, Timişoara, Edit. Eubeea, 2007, p.85; Dicţionarul Academiei Române, Bucureşti, 2008, p.41; Ştefan Sasu, Dicţionarul scriitorilor români, Bucureşti-Cluj Napoca, 2008, p.82; Enciclopedia personalităţilor, Basel, Elveţia, Edit. Hubner, 2009, p. 103; Cornel Ungureanu, postfaţă/coperta vol. Piruetă pe catalige/ Pirouette auf Stelzen, Timişoara, Edit. Brumar, 2009; Constantin Buiciuc, Oglinda lui Narcis, Timişoara, Edit. Marineasa, 2009, p.156.
Paul Eugen Banciu, postfaţă la vol. Ploua la Troia, Timişoara, Edit. Helicon Banat, 1993; Rodica Draghincescu, Tangouri pe trambulină, Braşov-Bucureşti, Edit. Paralela 45, 2001, p. 60-68; Theodor Damian, Roua cărţilor. O hermeneutică teologică în context literar, Bucureşti, Edit. Danubius, 1998, p. 103.

– în periodice:
Virgil Cuţitaru, Căutarea şi valenţele ei, „Cronica”, 1989, nr. 17, 28 apr., p.7; Eugen Dorcescu, Ploua la Troia, „Orizont”, 1993, nr. 4, 18 apr., Anul V, p.6; Adrian Laurenţiu, Poetizarea în octave, „Zburătorul”, 1994, serie nouă, an V, 123, p.8.; Val Telceanu, ,,Ne tirez plus” „Radix” (Namur, Belgia), 1995, nr. 16, p.5; Rodica Draghincescu, Fluxul entropic al dragostei, Vara Himerelor, „Arca”, 1996, n. 10-11-12, p.91; Gheorghe Tomozei‚ Această Şeherezadă…, Contemporanul – Ideea Europeană, anul VII, 11 oct. 1996, p. 3; Adrian Dinu Rachieru, Viaţa ca o sărbătoare amânată, „Luceafărul” 1996, nr. 4, 11 dec., p.11; Iulian Ciocan, Truman versus Veronica Balaj, „Contrafort”, (Chişinău), an III, nr.10 (124), 1996, p. 9; Sorin Gârjan, Patru cărţi comentate de S.G., „Minerva”, nr.74-75, 1997, p.7; Mihaela Albu, Portret din ţară, Romanian Journal, New York, 7 martie, 1997, p.21; Cornel Munteanu, Poezie şi mimesis, „Poesis”, 1998, an II, nr.10, mai-iunie, p.7; Theodor Damian, Legătura cu Thalassa, „Gracious Light”, nr. 6, 1998, p.38; Rodica Draghincescu, Între criza de identitate şi afirmare, „Arca”, nr. 8-10/1999, p.21; Gh. Mocuţa, Creuzet… poetic, „Arca”, nr. 1-2 -3/2003, p.197; Cristina Chevereşan, Baltazara, un roman asemeni unor oglinzi rotitoare, Cronica, 3 martie, 2003, p.9 şi 18; Adrian Dinu Rachieru, Proza cu aer fantast, „Luceafărul”, nr. 8, 2 martie 2005, p.7; Dana Nicoleta Popescu, Marea, Narcis şi camera de filmat, „Arca”, nr. 10,11,12/2006, p.184; Constantin Buiciuc, Poeme în civil, „Steaua,’ XXXI, aug., 2006, p.12; Tomoioagă Petru Vasile, O autoare care preferă marca eleganţei, Timişoara, 2006, 9 febr., pag.5; Petre Ciobanu, Vertij cu trucaje, „Mozaicul” (Craiova), anul IX, serie nouă, nr. 9, (95-96), 2006, p.14; Ioan Ardeleanu, Carnavalul damelor, un roman al planurilor alternative, „Banat”, nr. 3/martie 2006, p.3; Graţiela Benga, Voluptatea onirică, „Banat”, Lugoj, nr. 5(41), mai/2007, p.6; Giovanni Amodio, Fuga nel cerchio, „Ultima Oră”, Roma, 4 oct., 2008, p.4; Emanuel Marcu, Carnavalul damelor, „Convorbiri literare”, martie-aprilie, 2008, p.38; Maria Niţu, Jurnalul unui timp caleidoscopic, „Arca”, 2009, nr. 7-8-9, p.186; Gerhard Binder, Puzzle veneţian, Observatorul cultural, 2009, aprilie, Toronto, Canada, p.13; Cornel Ungureanu, Cărţi, ediţii, autori din diaspora, „Orizont”, sept. 2009, /18/, p.2; Ion Marin Almăjan, Argintul viu al literaturii feminine din Banat, „Paralela 45”, din 4 aug., 2009, p.3; Gerhard Binder, Veronica Balaj….Agenda, an.V, nr.37, 2009, pag.3, Timişoara; Pompiliu Crăciunescu, Fineţea detaliului, „Orient Latin”, an III, nr. 6 (17-18), 1995, p. 5; Olimpia Berca, Areopagus, „Banat” 2009, nr. VI/1 ian., p.16; Graţiela Benga, Exil de zi şi noapte/ Exil de jour et de nuit, „Banat”, anul VII, nr. 3, martie 2010, p.10; Simion Danilă, Piruete pe catalige/Pirouette auf Stelzen, „Banat”, 2010, nr. 10, p.12; Luciano Pizziconi, Baltazara, „Il Corriere di Roma”, 30 aprilie, 2010, p.5; Luciano Pizziconi, Fuga nel cerchio, „L’Attualita”, Roma, 10 oct., 2010, p.5; Al. Cistelecan, Fişe de dicţionar, „Hyperion,” Botoşani, nr. 10-11-12, pag.147-150/, 2012; Mădălina Ionescu, Toposurile evadării, ,,Luceafarul”, Bucureşti, nr.9, 2012; Menachem Falek, …unde cuvintele sunt de prisos, traducere din limba ebraică, ,,Banat”‚ nr. 5-6-7, pag.23/2012; Alexandru Moraru, Un bolero poetic parţial ajustat, ,,Actualitatea literară”, Lugoj, nr. 37, 2014, pag.14; Petru Hamat, Ciné-verité-ul transparenţelor poetice, nr. februarie, Cronica, Iaşi, febr. 2014, şi Observatorul cultural, febr. 2014, Toronto, Canada; Marian Odangiu, Rădăcini amare, „Scrisul Bănăţean”, nr. 2, Timişoara, 2014; Vasile Pistolea, Extaz şi agonie – Cronica unei lumi apuse, ,,Clipa”, S.U.A., 27 decembrie 2014; Petru Hamat, Cina lupilor, ,,Observatorul” Toronto, 5 ianuarie 2015.

Citate din cronici:

„Versurile Veronicăi Balaj se dovedesc pline de substanţă şi idei articulat structurate într-o expresivitate plurivocă. Jucându-se inteligent cu dozajul de invenţie şi amintire, ce stă la originea demersului său poetic, dezvăluie propria dimensiune spirituală şi artistică”. (Petre Ciobanu – Marginalii de critică şi istorie literară, Craiova, Editura Mim, 2004, p.152).

*
„Prozatoare cu un semnificativ exerciţiu al construcţiei româneşti, Veronica Balaj izbândeşte deopotrivă în propria poezie, într-o încercare în care, experienţa şi deprinderile omului de litere sunt solicitate pe paliere şi în registre de sensibilitate în care prima importanţă au, nu raportările livreşti ci autenticitatea, trăitul, caracterul de document existenţial. Aş reţine de aceea în versurile acestui volum (s.n. Poeme în civil), odată cu simbolurile mitologice (Pan, Mercur, Iov etc.), cu scenariile şi plăcerea asumării „rolurilor”, regimul afectiv al confesiunii, rememorările care vorbesc aici şi acum despre un traseu printr-un univers lipsit de refugii protectoare dar, parcurs la limită cu o aspră nostalgie a începuturilor, a unor limanuri edenice.” (Lucian Alexiu – postfaţa/coperta vol. Poeme în civil, Timişoara, Editura Anthropos, 2007).
*
„Veronica Balaj a publicat romane, jurnale, poezii care au fost traduse în numeroase limbi străine, interviuri cu personalităţi ale timpului nostru. Poet, prozator sau jurnalist, eseist sau comper, a fost prezentă pe câteva continente. Scriitor al prezentului, ea îşi sprijină demersul pe un bun simţ inatacabil.” (Cornel Ungureanu – postfaţa/coperta vol. Piruetă pe catalige/ Pirouette auf Stelzen, Timişoara, Editura Brumar, 2009).
*
„Prozatoare dinamică, poetă modernă şi postmodernă […], jurnalistă «en grande vitesse», între graba senzorială şi luciditate, între explozie vitală şi persiflarea vechilor mituri lirice, între instinct şi calcul stilistic, poet-prozatoarea aşează viziunile feminine, materne.
Ludicul şi strategiile lui flanchează o tensiune de nerezolvat, o zbatere vizionară între un timp istoric, obiectiv şi un altul biologic, intern, ireversibil. Organicitatea e legea supremă a sentimentelor enunţate. Imaginile ritualurilor provin din teama de totalitate, din fuga de teluric şi a individuaţiei.” (Rodica Draghincescu – vol. Tangouri pe trambulină, Bucureşti-Braşov-Cluj, Editura Paralela 45, 2001, p.80).

*

„Noul roman al Veronicăi Balaj, Carnavalul damelor, Editura Hestia, Timişoara, 2005, se articulează sub semnul feminismului şi al oglindirilor. Autoarea, poetă, prozatoare, îmbină lirismul şi observaţia psihologică, strategii narative şi motive de circulaţie universală într-o carte ce conturează un univers aparte, definit prin mască şi artificiu… ecou din Mantissa lui John Fowles, ar putea constitui una din cheile romanului” (Dana Nicoleta Popescu, Arca, nr. 10-12, Arad, 2006 p. 184).

editor Emilia Ţuţuianu

Acest articol a fost publicat în Emilia Tutuianu, Veronica Balaj și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.