Români cu care ne mândrim: Doina Cepalis, o femeie de afaceri din Roman, cucerește lumea

Doina Cepalis este cel mai dinamic antreprenor din România. Ea a intrat, cu firma Te-rox, în circuitul firmelor de prim rang din lume. Creșterea cifrei de afaceri de la 230.000 de euro la 23 de milioane de euro, în mai puțin de cinci ani, a fost recompensată cu premiul acordat și de Universitatea Harvard. Te-rox, producător de scaune auto pentru copii, candidează, din nou, la un loc în topul firmelor de succes din România.

 Oamenii au nevoie și trebuie să găsească modele în acei oameni care au reușit. “Eu am avut modele și am crezut că România are posibilitatea ca, prin industria textilă, să fie un concurent acerb al Chinei. Am identificat și condițiile prin care puteam fi lider de piață încă din 2000, singura problemă fiind aceea a politicii macro-economice la nivel guvernamental. Dacă ne-am concentra pe industria textilă, am confirma studiile conform cărora Europa are nevoie de România la modul vital. Marile lanțuri de magazine din Europa nu-și permit să facă stocuri, doresc marfă cu previziune, deoarece clientul își schimbă optica, migrează în trei luni, și nu poți face stocuri în virtutea preferințelor sale de la un moment dat. Relația cu China a fost aparent ieftină, dar imobilizează valori uriașe pe stoc. Noi am fost primul cumpărător și vînzător din Europa, cu 65% din piața Franței și 50% din piața Europei, care a demonstrat că soluția este deblocarea stocurilor de 5 milioane de euro pentru a vinde de 20 de milioane de euro. Clientul dorește diversitate, dar pentru asta ai nevoie de stocuri, dar și de previziuni. Țin să mulțumesc celor care au înțeles și au susținut livrările făcute la termene severe: în aprilie 2007 aveam 10 angajați, în decembrie 2011 aveam 1.000 de angajați, iar între 2009 și 2010 cifra de afaceri s-a dublat”, declară Doina Cepalis, manager al Te-rox, firmă la al cărui progres contribuie și o fabrică din Roman.

 Marele industriaș Mociorniță, model de urmat

 Evoluția companiei a fost de la 230.000 de euro, în 2007, la 23 de milioane de euro în 2010, o creștere de neegalat în industria textilă. Cu o vastă și profitabilă activitate în industria textilă, s-a dovedit că firma are, înainte de previziuni, și un mare noroc. “Șansa o determini, iar norocul și revelația își au meritul lor. Cînd îți dorești imposibilul pentru alții, poți obține posibilul”, crede Doina Cepalis.

Motivațiile omului de afaceri par desprinse din teoriile marketingului de succes: viziunea și dorința extraordinară de a lăsa un nume, un simbol, o expresie care să te definească în scurta durată a existenței ca om și ca om de afaceri. Cuvîntul cheie este determinarea. Am cumpărat o fabrică la vremea cînd aveam o rețea de magazine care îmi asigura o stabilitate financiară. Nu aveam probleme de nici un fel, dar simțeam și gîndeam o relansare. Am fost un pionier în afaceri, a doua societate pe județ și a zecea pe țară, dar plăteam prețul condițiilor din acea vreme: nu aveam educație în bussines, chiar dacă am fost prima la liceu și facultate, am urmat tradiția de a te căsători în facultate, pașii de urmat urmînd a fi dictați de viață, de realitate. La vremea aceea erau reguli simple, iar tiparele societății erau dictate de părinți și bunici, iar din acest punct de vedere eu am fost avantajată, rudele mele și cele din partea soțului îmbinînd armonios romantismul intelectualilor de tip «La Medeleni» cu pragmatismul și echilibrul oamenilor de afaceri greci. La începutul anilor ’90, speculator, de exemplu, era considerat ceva rău, iar eu nu știam aproape nimic despre contracte sau negocieri. Fabrica de la Pașcani s-a privatizat prin metoda MEBO, birocrația și corupția obligîndu-ne la o muncă titanică. Făceam, de exemplu, contabilitatea în schimbul III, pentru ca ziua să am timp să mă ocup de problemele tehnologice ale fabricii. O altă frustrare era aceea că la numai 50 de kilometri, la Bacău, mediul de afaceri era cu totul altul, mentalitatea de tip european cîștigînd rapid teren. Plăteam prețul schimbării istorice a formei de proprietate, fenomen care poate avea loc la 500 de ani. Cu tenacitate și determinare, am construit o fabrică, un produs, un nume, o structură, o piață, cu dorința de a deveni industriași, o imagine a oamenilor activi și productivi. Recunosc, din acest punct de vedere, modelul marelui industriaș Mociorniță, amintirile și proiectele fiicei sale fiindu-mi mai mult decît un manual de conduită. Perioada de aur a economiei românești l-a avut ca reper pe marele industriaș, iar proiectele sale sociale, educative și culturale dau valoare muncii. Îmi doresc să pot urma exemplul și să fac posibil ca în marea comunitate în care activez să existe componente sociale, locuințe pentru angajați, creșe și grădinițe pentru copiii lor, altfel spus o comunitate mică în marea comunitate”, susține Doina Cepalis.

 Lumea afacerilor, cea mai bună școală

 Doina Cepalis a avut de trecut mai multe bariere, unele dictate de schimbări istorice, altele de imposibilitatea de a se plia pe normele capitalismului specific dîmbovițean. “Cel mai mult am învățat din participarea la licitații, la un moment dat fără scop de afaceri, doar pentru a învăța. La Bacău, cel puțin, am licitat alături de marii asfaltatori Cășuneanu, Umbrărescu, de producători de lapte, doar pentru a învăța. Pornisem de la varianta romanțată a vieții economice cu speranța și încrederea că pot lăsa un nume, un brand, să se spună peste ani despre fabrica de lapte a bunicii, de exemplu. În 1992, cînd deja eram lider local al oamenilor de afaceri și responsabilă pentru soarta a sute de oameni, am citit doctrina liberală, dar după mai puțin de un an am înțeles că sînt doctrine și interese, iar aici, la noi, e greu să schimbi mentalități și obiceiuri balcanice. Am ales varianta capitalista curată, care spune: «Faceți ceva pentru familiile voastre și pentru viitor!» Incovenientul unei țări subdezvoltate este și acela că nu poate înțelege sintagma proprietar pe viață, proprietatea nu mi-o poți lua, altfel spus nu poți fi deputat sau comisar de garda financiară pe viață, iar factorii oficiali trebuie să respecte proprietatea și pe patroni. Nu pot fi privit ca un prezumtiv infractor, trebuie să fiu respectat pentru că de taxele și impozitele mele depinde întreg sistemul”, crede Doina Cepalis.

Post modernismul a dovedit că tinerii nu mai au idealuri, nu au dorința de a evolua, dorința și puterea de a crește lîngă un patron. Dacă ești bun, nu există limite, asta ar trebui să învețe la școală înainte a li se umple tabla de formule, mai crede omul de afaceri Doina Cepalis.

“Inteligența socială aplicată pentru viața de zi cu zi ne poate salva, dar trebuie să respectăm norme foarte riguroase, severe, mai ales în domeniul nostru, care are în vedere siguranța copilului. A fi responsabil nu înseamnă a-ți pierde sensibilitatea. Eu îmi doresc să intru în fabrică zîmbind și să găsesc oameni relaxați la muncă. Vă dau un exemplu definitoriu pentru ceea ce ni se întîmplă. Portarul fabricii era un om cumsecade, care mi-a spus, într-o zi, că nu știe ce să facă pentru fiul său, bun la engleză, dar care lucra la CLF după ce luase bacalaureatul. L-am chemat la interviu pentru postul care prevedea realizarea unei baze de date, iar asociata mea din Italia a fost pur și simplu entuziasmată de performanțele tehnice și de comunicare ale lui Cosmin, care, acum, este partenerul meu și unul dintre directorii de pe secția de centuri, reprezentantul meu pentru Franța și Germania, un adevărat briliant. Am acum speranța că relansarea noastră se va face prin tinerii specialiști români, deoarece am și confirmarea de înalt nivel. Președintele marelui concern cu care lucrez a apreciat că vom ajunge departe dacă România are un asemenea specialist. Mîndria de a descoperi oameni speciali, de a crede în ei și de a le da șansa afirmării, să arate ce știu și ce pot, este una dintre motivațiile mele”, mai spune Doina Cepalis.

 Siguranța copiilor, scopul afacerii

 Produsele Te-rox sînt extraordinare pentru România, dar vitale și pentru Europa. “Lucrăm pentru lanțuri de mari magazine, pentru branduri de renume, pentru mari companii. Purtăm negocieri pentru 1,4 milioane de produse noi și vindem peste 250.000 de articole pe an. Acum vorbim de Te-rox cu sediul în Pașcani, cu punct de lucru în Roman și Iași, cu perspectiva dezvoltării și în alte orașe. Dacă în 2011 înființam o fabrică nouă de producere a scaunelor auto pentru copii, cu o investiție de 4,4 milioane de euro, plus 5,8 milioane de euro din partea Te-rox, acum avem peste 1000 de angajați și acțiuni de control în companie. Toate au avut un preț, și unul personal, numai în 2011 am avut întîlniri de afaceri care au necesitat 62 de zboruri, iar în 2012 –  53 de zboruri. Uneori am și cîte două zboruri pe săptămînă, dar au fost și două zboruri pe zi, încît unul dintre parteneri, lider al grupului european pentru investiții, a glumit și a spus că zbor de la Pașcani la Paris în aceeași zi, ceea ce era cu totul adevărat”, mărturisește Doina Cepalis.

 

Recunoaștere de la Harvard

 În 2010, la Gala de premiere a celui mai dinamic antreprenor din România, Doina Cepalis a primit marele premiu, cifra de afaceri fiind în creștere de 650%, o creștere explozivă recunoscută și recomandată și de Universitatea Harvard. Cînd aprecierea vine de la acest nivel, cînd în competiție sînt antreprenori de prim rang din țări emergente, dacă ești apreciat de vicepreședintele BCR pe Europa, de Entreprise Investement pentru Europa de Est, de Ziarul Financiar, trebuie să-ți pui întrebarea de ce nu a participat nimeni de la Guvern. Gala a recunoscut doar munca, riscul, lupta, dîrzenia de a cuceri piața europeană, dorința de a demonstra ce înseamnă să fii exportator român. “Sînt extrem de mîndră că sînt moldoveancă, noi fiind recomandați prin inteligență, determinare, tenacitate a binelui. Aș vrea să urmăm, din anumite perspective, modelul francez, unde statul are multe resurse și, prin asta, posibilitatea de a acoperi cheltuieli sociale. Noi, în România, susținem sistemul de educație, administrația și sănătatea doar din taxele și impozitele plătite de oamenii de afaceri și de salariații pe care ei reușesc să-i țină productivi. Piața de consum este ca un glob, cînd se consumă mai puțin sînt mai puțini bani pentru viața socială. Eu, ca exportator român din Pașcani – România, am rupt o felie din producția Poloniei, a Italiei, a trebuit să elimin un producător din altă țară pentru ca aici, acasă, oamenii să aibă de lucru și statul să încaseze taxe. Am avut de trecut obstacole specifice țării și perioadei pe care o parcugem, cum ar fi lipsa de tehnologie, acces limitat la bussines planuri, la credite bancare, nu avem ce gaja pentru împrumuturi, controale și supracontroale, de parcă am fi infractori prin definiție, și, nu în ultimul rînd, o legislație deficitară, care agravează non experiența oamenilor de afaceri pe piața europeană. Mai adăugați și faptul că exportatorul creditează statul român cu TVA-ul pe care-l plătește și pe care-l pierde la export. Măsura afacerii pe care am construit-o o puteți evalua de la 200.000 – 230.000 de euro, inițial, ca în acest an să realizăm 23 milioane de euro, o creștere de 100 de ori”, spune Doina Cepalis.

Modelele nu sînt greu de ales, sînt greu de urmat: Ovidiu Budeanu, proprietar al Arena Mall din Bacău, vizionari precum Mociorniță sau Țiriac , dar și managerii Kosarom, Avicola ori Romfarm, oameni speciali pentru care performanța înseamnă mai mult decît a face bani, este motivarea progresului.

Te-rox mai înseamnă zile și nopți pe care Doina Cepalis le-a trăit pentru performanță, alături sau împreună cu familia, fiica ei, Roxana, fiind cea care, învățînd alături de părinți, a contat ca factor dinamizator: “Ceea ce a învățat ea din familie și de la tîrgurile din străinătate la care am furat-o de la ore a fost mai important pentru restul vieții ei. Am luat-o și în uniformă, a participat la dezbateri și strategii, iar discuțiile și călătoriile vor fi, sigur, lecții de marketing și management, mai ales că are și calități naturale, dovedide în strategii de buget și oferte de vînzări făcute cu membrii de familie”.

Cristiana Bortas

Ziarul de Roman

Un gând despre „Români cu care ne mândrim: Doina Cepalis, o femeie de afaceri din Roman, cucerește lumea

Comentariile sunt închise.