Secretele din spatele statuilor romaşcane

Sculptorul Florin Zaharescu este autorul unor statui simbol pentru orașul Roman. Roman Mușat ar fi trebuit să aibă alături un cal, dar acesta a fost “suprimat” din rațiuni financiare. Autorul bustului lui Sergiu Celibidache a început să lucreze inspirat fiind de muzica maestrului.

 Sergiu Celibidache, Roman Mușat sau Ștefan cel Mare sînt doar cîteva dintre simbolurile fără de care orașul nostru nu ar fi întreg și pe lîngă care mii de oameni trec în fiecare zi, fără să știe de multe ori ce reprezintă lucrarea sau cine este autorul lucrării. Atunci cînd a început să lucreze la bustul lui Sergiu Celibidache, sculptorul Florin Zaharescu nu știa că acesta va fi amplasat în fața casei maestrului, în cadrul unei ceremonii la care va fi prezent și fiul compozitorului. “Ideea mi-a venit în urmă cu vreo doi ani, în timp ce ascultam cîteva CD-uri cu muzică clasică. Unul dintre concerte era dirijat de maestrul Sergiu Celibidache. A fost o chestie de moment, am fost inspirat de muzică. Am început să caut pe internet fotografii ale maestrului și m-am apucat de lucru“, a spus sculptorul Florin Zaharescu.

Bustul a fost expus, prima dată, la Expoziția anuală a artiștilor romașcani, în decembrie 2011, și, apoi, fotografii din expoziție au fost postate pe internet. Așa a aflat de acest bust și Serge Ioan Celibidache, fiul maestrului, care a dorit ca sculptura să fie amplasată în fața casei în care a copilărit tatăl său. “Am fost onorat de această alegere. Bronzul a fost turnat la Arad, după bustul realizat de mine“, a spus sculptorul Florin Zaharescu.

De altfel, sculptorul este și “tatăl” celei mai cunoscute statui din oraș, statuia lui Roman Mușat, amplasată în 1992 în centrul orașului, în fața Casei de Cultură. În proiectul inițial, Roman Mușat era însoțit de un cal, însă din rațiuni financiare a rămas doar domnitorul. “Statuia lui Roman Mușat a fost un proiect dificil, nu atît din cauza dimensiunilor lucrării, cît a lipsei informațiilor legate de Roman Mușat. Domnia sa este consemnată în puține cronici și documente, iar imaginile sînt și mai puține. Roman Mușat nu a fost un domnitor războinic, perioada sa de domnie a fost una liniștită, fără lupte. Tocmai de aceea l-am înfățișat în haine de curtean, cu sabia îndreptată spre pămînt, marcînd, astfel, locul pe care l-a dat în stăpînire, care a însemnat «actul de naștere» al Romanului“, a spus sculptorul Florin Zaharescu. Bronzul a fost turnat la Fontax, aceasta fiind prima astfel de lucrare realizată la Roman.

Printre proiectele de viitor ale sculptorului romașcan se numără un bust al muzicianului Mihail Jora și o statuie a domnitorului Alexandru cel Bun, ce ar urma să fie amplasată în sensul giratoriu ce va fi construit la intrarea în Roman dinspre Iași.

Statuia lui Ștefan cel Mare din Favorit este creația unui sculptor ieșean, dedicată anului ștefanian, domnitorul fiind înfățișat nu ca un războinic, ci dedicat credinței. Lucrarea a fost comandată și plătită de Arhiepiscopia Romanului.

Cosette ZANOCEA  Ziarul de Roman

Reclame

2 gânduri despre „Secretele din spatele statuilor romaşcane

Comentariile sunt închise.