Corina Martin: Sunt convinsă că în viitorul apropiat tot mai mulţi turişti vor trece Prutul dintr-o parte într-alta

Interviu cu Corina Martin, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT) pentru Moldova.ORG.

Turismul românesc este în ascensiune, litoralul pregătit pentru sezonul estival, Delta Dunării tot mai cunoscută printre cele mai solicitate destinaţii. Cel puţin asta susţine Corina Martin, preşedintele ANAT. Potrivit ei, cam de doi ani lucrurile au început să schimbe şi asta datorită implicării active a organizaţiei pe care o conduce.

Dna Corina Martin, se ştie că România are un bogat potenţial turistic. Cu toate astea, în timp ce unii încearcă să resusciteze domeniul, alţii caută doar hibe. Ce se întâmplă, totuşi, cu turismul românesc?
Turismul începe să facă din ce mai bine. S-au înregistrat mai multe succese pentru că nu am mai lăsat autorităţile statului să încerce să facă ordine în turism sau să organizeze turismul după bunul plac. Un domeniu poate prospera dacă se implică activ, în primul rând, cei care au strânsă legătură. În cazul nostru – agenţii de turism, tur-operatori, hoteluri, pensiuni. Recunosc, e nevoie de mai multă muncă. Or, dacă vorbim de litoralul românesc al Mării Negre atunci observăm că peste 90 la sută din cei care se odihnesc sunt cetăţeni ai României. Destinaţia respectivă trebuie promovată cu insistenţă, pentru ca pe litoral să vină şi cetăţeni străini.

Consumatorii de produse turistice în fiecare vară constată că litoralul românesc al Mării Negre este mai scump decât cel bulgar sau ucrainean. De asta, vorbind, de exemplu, de cetăţenii Republicii Moldova, aceştia aleg ultimele două variante. 
Ştiu că sunt asemenea afirmaţii, dar am reuşit să demolăm acest mit. Despre preţurile mari ni s-a spus când am fost la Chişinău. Am invitat agenţii de turism şi tur-operatorii la cel mai mare Info-trip desfăşurat vreodată pe litoralul românesc al Mării Negre tocmai pentru a vedea că sunt multe perioade din sezon şi anumite programe speciale pe care ei (agenţii de turism, tur-operatorii )nu le cunoşteau, nu aveau acces la ele, nu a existat comunicarea potrivită.

Credeţi că info-trip-ul a făcut mai multă lumină, iar pe litoral vor fi tot mai mulţi turişti din Republica Moldova?
Sunt convinsă de acest lucru. Anul trecut, în luna decembrie, am încheiat un protocol de colaborare cu ANAT-Moldova. Acesta a făcut posibil să ne cunoaştem mai bine ofertele, programele şi produsele, astfel încât colegii noştri din Moldova şi-au dat seama acum că de fapt nu era atât de scump litoralul românesc cum părea. Ba chiar avem multe locaţii în care şezlongurile sunt gratuite, ei credeau că sunt toate contra cost. Sunt şi programe absolut speciale la tarife, care oferă atunci când ştii să cumperi cel mai bun tarif posibil, mult mai bun decât în Bulgaria.

Pentru că sezonul estival a început, aţi putea spune care este, de fiecare dată, cea mai pregătită staţiune? 
Cu certitudine, Mamaia este cea mai pregătita, or este staţiunea numărul unu a României, este staţiunea fanion cu care putem defila oricând, în orice sezon. Mamaia este destinaţia agrementului şi distracţiei în România, foarte multe vedete internaţionale şi dj renumiţi vin să cânte şi să mixeze aici. Staţiunea are un anumit profil de clubbing, distracţie, agrement. Se spune la noi că dacă nu mergi în Mamaia nu ai venit în România.

Ce s-a mai întâmplat de la semnarea protocolului cu ANAT-Moldova şi cât de importantă este colaborarea agenţiilor şi tur-operatorilor de pe cele două maluri ale Prutului? 
– De la semnare, de pe opt decembrie 2011, în câteva luni doar, s-au adăugat foarte multe lucruri. Parteneriatul nostru a început să crească, este din în ce mai solid şi produce efecte. Deja vorbim cu mândrie de cel de-al treilea info-trip organizat împreună cu colegii de ANAT-Moldova. Primul a fost la Râşnov, al doilea la Sinaia. În ultima săptămână a lunii mai s-a desfăşurat cel mai mare info-trip de pe litoralul românesc al Mării Negre, la care au participat 600 de agenţii şi tur-operatori din Moldova şi România. Colegii de peste Prut, însoţiţi de jurnalişti, au avut parte de un tur în Delta Dunării. Este o ocazie de a face schimb de experienţă. Avem multe lucruri în comun şi putem să vindem mult mai multe pachete mixte de vacanţă în Moldova, în România. Circulaţia turistică va creşte în ambele sensuri. Pentru prima dată agenţii de turism din Moldova se află pe litoral. Zonele montane din România le erau mai cunoscute. Însă, din păcate, nu prea ştiau litoralul românesc şi absolut deloc Delta Dunării. Este binevenită acţiunea noastră. Toate ofertele turistice pentru români au devenit accesibile şi pentru cetăţenii Republicii Moldova. Aici mă refer la „Zile gratuite de vacanţă” (adică plăteşti trei nopţi – primeşti patru sau plăteşti cinci şi primeşti şapte), „Litoralul pentru toţi”, „Delta Dunării pentru toţi”, „O săptămână la munte”, „Vacanţă la ţară” (în colaborare cu ANTREC).

Agenţiile de turism din Moldova cunosc mai mult sau mai puţin ce oferă din punct de vedere turistic România. Poate că voi fi subiectiv, dar cred că cele din dreapta Prutului nu prea ştiu ce reprezintă Republica Moldova ca potenţial turistic. Totuşi, agenţiile de turism din România vor propune pachete cu destinaţia – Republica Moldova?
Am participat la Târgul de Turism de la Chişinău, în aprilie, şi atunci am avut ocazia să facem câteva vizite la Cramele Cricova, la Orheiul Vechi, am admirat Chişinăul. Pe mine m-a impresionat potenţialul turistic pe care-l are Republica Moldova. Este mult de lucru până a-l pune în valoare, dar aşa se întâmplă şi în România. Aveam aceleaşi probleme, aceleaşi nevoi. Trebuie să construim foarte mult, trebuie să investim în infrastructură, trebuie să atragem o investiţie străină pentru a dezvolta locaţii de agrement, pentru că agrementul înseamnă foarte mult. Bineînţeles, avem nevoie de promovare. Să ne promovăm împreună, până statele noastre o vor face la un mod coerent. Sunt convinsă că în viitorul apropiat tot mai mulţi turişti vor trece Prutul dintr-o parte într-alta.

 

De Dinu Rusu

turism.moldova.org

Reclame